Krijg weer plezier in wat je doet

Creëer een werkplek die goed is voor jou

Volgens het CBS was het ziekteverzuim in 2015 in het onderwijs het grootst.
Ruim 21 procent van de medewerkers heeft last van burn-out klachten.

Dat komt volgens TNO onder meer door een hoge werkdruk én doordat werknemers veelal emotioneel betrokken zijn bij hun werk.

In het onderwijs heb je veel verschillende taken. Je moet wel een emotioneel betrokken persoon zijn om je werk goed uit te kunnen voeren. Leerlingen voelen het direct als jij die dag niet lekker in je vel zit. Daarnaast heb je ook nog een privéleven. Dit alles kan er voor zorgen dat je je uitgeblust, ondergewaardeerd en ongelukkig kunt voelen.

Het kan echt anders!

Je kunt echt meer controle ervaren in je werk (en privéleven). Daardoor zul je je energieker voelen en meer in balans zijn. Je staat ‘s morgens weer energiek op en je hebt zin om naar je werk te gaan. Je weet beter om te gaan met die leerlingen en collega’s die jou energie kosten.

Dat het nu nog niet zo is, komt omdat je te hard bezig bent om de situatie te veranderen. Natuurlijk is het irritant dat sommige dingen niet gaan zoals het hoort. Of dat de werkdruk steeds meer toeneemt. Het is alleen zo lastig om de situatie of een persoon te veranderen. Sterker nog, ik ben van mening dat je die ander of de situatie helemaal niet kan veranderen. Dat helpt. Iets of iemand willen veranderen kost alleen maar energie en het levert nauwelijks wat op. Wat er dus nodig is, wat wèl helpt, is dat jij jezelf veranderd! Er blijft namelijk weinig anders over om te doen.

Wat je bij jezelf gaat veranderen zijn je gedachten en je gedrag. Want wat je denkt, bepaalt hoe je je voelt en wat je voelt, bepaalt hoe je je gedraagt. Hoe krachtig is het dus als je je denken kunt beïnvloeden en je daardoor ook beter gaat voelen?

Je gaat leren andere keuzes te maken, je gaat je valkuilen en je krachten beter leren herkennen en erkennen én je gaat ontdekken wat je WEL wilt, in plaats van wat je NIET wilt. Je leert wat jouw persoonlijk stresssignalen zijn, waardoor je de rest van je leven weet wanneer je STOP! moet zeggen.

Na enige twijfel heb ik toch besloten het coachings­­­traject bij Esther te gaan volgen. Ik was ongelukkig en wilde alleen maar op bed blijven liggen. Ik twijfelde of iemand anders mij daarmee zou kunnen helpen.
Ik kan nu zonder twijfel zeggen dat ik zo ontzettend blij ben deze stap te hebben gezet! Natuurlijk voel ik mij af toe nog ongelukkig. De periodes duren echter veel korter en ik weet nu dat het erna weer beter gaat. Ook weet ik nu hoe ik met mijn gedrag en gedachtes mijn gevoelens kan beïnvloeden. Ik heb zoveel meer zelfvertrouwen en voel me zo veel beter! De kracht van Esther vind ik dat ze je echt ziet en oprecht betrokken is.

Gaia Benedictis

Het coachingstraject kan je het volgende opleveren:

• Je bent je bewust dat jij zelf bepaalt hoe je je voelt

• Je weet wat je WEL wilt

• Je ervaart meer controle

• Je voelt je energieker

Ik heb zelf geruime tijd in het onderwijs gewerkt en werk daar nu nog een aantal uur per week. Ook ik heb daar behoorlijk moeilijke periodes meegemaakt. Ik heb mij down, moedeloos, boos en futloos gevoeld. Tijdens het volgen van verschillende opleidingen en cursussen heb ik mezelf als proefpersoon kunnen gebruiken.

Ik weet dus uit eigen ervaring dat je je oprecht beter kunt voelen in een soms ingewikkelde werksituatie, door je meer bewust te worden van je gedachtes, gevoelens en gedrag.

Het coachingstraject

Het coachingstraject bestaat uit 6 à 8 gesprekken van één uur. De gesprekken vinden 1x in de 2 weken plaats. Gedurende die 2 weken krijg je opdrachten mee om thuis mee aan de slag te gaan. Zo integreer je dat wat je wilt veranderen in je dagelijks leven.

Mocht je na het eerste gesprek niet door willen gaan met het coaching traject, dan hoef je dat gesprek niet te betalen! Het is namelijk echt van groot belang dat je alle vertrouwen hebt in het traject. En ja, ook dat het klikt. 🙂

Door het coachings­traject bij Esther heb ik geleerd meer de regie te nemen. Ik ervaar meer controle. Ook durf ik veel meer te kiezen voor mijn gevoel.
Ik heb beter leren omgaan met mijn boosheid en frustraties. Esther heb ik ervaren als een rustig en eerlijk persoon die de ander in zijn waarde laat.

Leny Dekkers