Voortgezet onderwijs

Effectieve oudergesprekken:

  • Bespreekbaar maken van ziekteverzuim: ‘Uw kind is wel heel vaak ziek…’
    Sommige leerlingen worden vaak ziekgemeld. De ervaring leert dat ziekmelden niet altijd betekent dat de leerling werkelijk ‘ziek’ is. Voor een mentor kan het lastig zijn dit bespreekbaar te maken. Ouders zeggen immers dat hun kind ziek is. Het is in ieders belang dat de leerling vaker op school is. Na deze training kunnen mentoren op een positieve manier het ziekteverzuim bespreken, wat als gevolg heeft dat het ziekteverzuim afneemt.
  • Het lastige onderwerp bespreekbaar maken
    Een leerling vertoont zorgelijk gedrag en er is externe hulpverlening nodig is. Ouders zeggen dit gedrag niet te herkennen.
    Of: De scores van een leerling vallen tegen en als hij/zij zo doorgaat, blijft de leerling zitten.
    Of: Er zijn zorgen dat een leerling verwaarloosd wordt, de leerling ziet er wat onverzorgd uit en valt tijdens de les in slaap.
    Herkenbaar?
    Na deze training kunnen mentoren het lastige onderwerp bespreekbaar maken met behoud van een goed contact.
  • Ontevreden ouder? Wat nu?! Niet meer schrikken van een boze ouder! (OP en OOP)
    Een ouder spreekt een medewerker van school aan, is erg boos en wil direct in gesprek. Vooral het onverwachtse kan het ingewikkeld maken hoe om te gaan met een boze ouder.
    Na deze training schrikken medewerkers minder van boze ouders. Zij weten hoe de ouder rustig te krijgen, waardoor een gesprek mogelijk is.
  • Positief Praten met Pubers: ‘Hoe vaak moet ik het nog zeggen?’ (OOP)
    Onderwijsondersteunend personeel is onmisbaar in een school. Zij maken de leerlingen mee in vrije momenten, vangen hen op als ze eruit worden gestuurd en helpen mee om de schoolregels consequent uit te voeren.

    Het is best lastig om positief te blijven bij leerlingen die keer op keer de schoolregels overtreden.
    Na deze training worden leerlingen op een positieve manier aangesproken en blijft het werken met pubers leuk.

  • Het effectief voeren van een tienminuten gesprek: ‘Heb je even?’
    Tien minuten is soms kort. De leerkracht wil het nodige te vertellen en de ouders willen ook hun verhaal kwijt. Het effectief voeren van een tienminuten gesprek vraagt om een specifieke benadering waarbij recht wordt gedaan aan de boodschap van de leerkracht en de vragen van de ouders.
    Na deze training is tien minuten meer dan genoeg en zijn beide partijen tevreden.
  • Waardevolle Feedback geven aan collega’s
    Vaak geven we elkaar geen feedback omdat we bang zijn dat we de ander kwetsen of uit angst dat de ander boos wordt. Dat is jammer!
  • Feedback draagt bij aan een optimale ontwikkeling en een professionele relatie. Het kan de relatie verstevigen en irritaties verminderen.
    Na deze training wordt feedback op zo’n manier gegeven dat beiden er wat aan hebben en het contact goed blijft.
    De training kan ook ingezet worden om feedback te geven naar aanleiding van lesobservaties.

Vraag vrijblijvend een gesprek aan, ik kom graag bij u langs. De trainingen worden op maat gemaakt, zodat er wordt aangesloten bij de dagelijkse praktijk.

Het ging echt niet goed met mij. Ik voelde mij regelmatig down en dacht dat dat de rest van mij leven zo zou blijven. Door de gesprekken met Esther ben ik mijn ‘problemen’ op een andere manier gaan bekijken.
Het heeft mij geholpen te relativeren. Ik ben mij vooral bewust geworden van mijn communicatie en heb nu tools om dingen anders aan te pakken.
Esther kan goed luisteren en ik voelde mij snel op mijn gemak.

Riny Heupink